Fulltextové vyhledávání

Plnohodnotná potravina

 
  • Vejce patří mezi potraviny s nejvyváženějším obsahem nutričně významných látek a zároveň i s vysokou stravitelností (u žloutku až 100 %). Dominantními složkami sušiny vajec jsou proteiny (bílkoviny) a lipidy (tuky).

  • Klíčový význam mají především proteiny, které jsou biologicky hodnotnější než proteiny masa nebo mléka.

  • Stravitelnost vaječných proteinů je 98 - 100%. 

  • Další významnou skupinou nutričně důležitých látek jsou vitamíny a minerální látky.

  • Z vitamínů jsou ve vejcích zastoupeny všechny vitamíny s výjimkou vitamínu C.

  • Minerální látky jsou reprezentovány hlavně vysokým obsahem železa, fosforu, draslíku a zinku, ze stopových prvků je významný např. selen

  • Nejvíce diskutovanou složkou vajec jsou lipidy nacházející se ve vaječném žloutku. Jedním z důvodů, proč bývají vejce odmítána lékaři, je vysoký obsah cholesterolu.

  • Zájem o cholesterol se datuje od konce 50.let. V této době začala rozsáhlá proticholesterolová kampaň v USA.

  • Ke snížení obsahu cholesterolu ve vejcích v posledních letech přispěly nově vyšlechtěné linie nosnic, zvýšení intenzity snášky a změny v recepturách krmných směsí.

  • Také nové vědecké poznatky by měly přispět k rehabilitaci vajec a varovat před jejich jednostranně negativním hodnocením. Pro zdravé jedince nepředstavuje konzumace 1 - 2 vajec denně žádné riziko, pokud není v jejich stravě nadměrný příjem jiných zdrojů cholesterolu.

 

 

 

 

 

 

KONZUMACE VAJEC PODPORUJE

Vaše tělo zůstane silné 
Vejce dodávají vysoce kvalitní bílkovinu potřebnou k tvorbě svalstva.

Podporují činnost mozku
Vaječné žloutky jsou největším zdrojem cholinu ( vitamin B), nezbytného pro 
fungování mozkových buněk a nervových funkcí.

Pomáhají při výrobě energie a zajištění funkčnosti imunitního systému
Vejce obsahují riboflavin, který pomáhá při produkci energie ve všech buňkách těla.
Vejce jsou bohatým zdrojem vitaminu A, vitaminu B12, a selenu, který podporuje zdravý
imunitní systém.

Ovlivňují kvalitu zraku
Lutein a zeaxantin, dva z antioxidantů, které se nacházejí ve vejcích, podporují prevenci makulární degenerace, hlavní příčiny slepoty ve stáří.

  

Vliv na vývoj dítěte během těhotenství
Cholin přispívá k prevenci vrozených vad a podporuje vývoj dětského mozku a paměti.

Pomohou vám zhubnout a vypadat zdravě
Vejce mohou pomoci, abyste se cítili déle sytí. Studie ukázaly, že snídaně s vejci pomáhá delšímu pocitu plnosti. Vysoce kvalitní bílkoviny ve vejcích prodlouží pocit sytosti, což přispívá k udržení zdravé hmotnosti. 
Vejce obsahují vitamin A podporující růst, zdravou pokožku, zrak a imunitní funkce.

Napište nám

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat my a to pro možnost vám odpovědět. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů.